کارگاه حضوری، انتخاب عکس‌ها با بهنام صدیقی

در 7 جلسه
زمان برگزاری: ۱۴ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲
ساعت: ۱۶ الی ۲۰
ظرفیت کلاس ۱۰ نفر

آیا ما عکاسان به قدر کافی و پرسشگرانه به عکس‌هایی که می‌گیریم نگاه می‌کنیم؟ نگاهی از روی توجه و کنجکاوی، برای یافتن نادیده‌ها یا هر آنچه در نظر نخست، خودشان را بر ما آشکار نکرده بودند. چرا که این توانایی و امکانِ عکس‌ها است که همواره و در طول تغییرات زمان، ما یا همان عکاسِ جویا را به کاوش و کشف‌کردن معنایی از پیرامون در ارتباط با خویشتن (و یا برعکس) سوق می‌دهد. البته اگر چنین نیازی داشته باشیم تا در نتیجه بخواهیم از پیش‌فرض‌ها و ابهام‌ها عبور کنیم.
در واقع خوانش دوباره عکس‌ها بر مبنای زمینه‌های گوناگون زندگی و در رابطه با تاریخ، پنجره‌های جدیدی برای انتخاب و کنار هم‌ گذاری‌شان و در ادامه برای تولید عکس‌های تازه‌تری که می‌گیریم می‌گشاید. نتیجه‌ی چنین نگاهی به عکس‌ها، پویایی ذهن و همچنین راهنمایی عکاس به سوی ادراک و فهم دوباره‌ی جهانِ درون و بیرون است، جهان در قاب عکس و بیرون از آن. هر چند که عکس‌ها به ظاهر ایستا و ساکن هستند و عکاس با خواست و نیت‌ قبلی قاب دوربین را انتخاب و محدود کرده باشد.
عکاسان شرکت کننده در کارگاه انتخاب عکس، در طول مدت کارگاه، هر روز ساعت ۴ تا ۸ عصر عکس‌های روزانه‌ی خود را (علاوه بر گزیده‌ای از عکس‌های آرشیوشان) در معرض دید قرار می‌دهند و به راهنمایی مدرس کارگاه درباره چرایی و چگونگی ثبت و ارائه‌شان گفتگو و تبادل نظر می‌کنند. به پرسش‌های مهم درباره‌ی مسائل تکنیکی-بصری، امکانات دوربین و رسانه‌ی عکاسی از نو توجه کرده و عکس‌های منتخبِ هر روز را در روز بعد به شکل چاپ شده در اندازه‌های کوچک ارائه می‌کنند.
عکاسان در روز آخر کارگاه، عکس‌های نهایی خود را در قالب اُپن استودیو در مدرسه رای‌نو ارائه و در معرض دید و گفتگو با عموم قرار می‌دهند.

شرح درس:
۱. پیش‌نگری یا پیش از ثبت عکس
۲. زمینه‌های دیدنِ فردی، اجتماعی و فرهنگی
۳. خوانش عکس‌ها از جزء به کل و بر عکس
۴. مواجهه با تفسیر واقعیت یا علیه آن
۵. موقعیت و وضعیت به عنوان زمینه‌‌های مطالعاتی
۶. شیوه‌ی یادداشت‌برداری بر مبنای نشانه‌های هر عکس
۷. انواع انتخاب عکس بر مبنای شیوه‌ی چیدمان
۸. نقش نوع و مکان ارائه عکس‌ها بر انتخاب آن‌ها

درباره‌ مدرس:

بهنام صدیقی فارغ‌التحصیل عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ به عنوان عکاس مطبوعات در نشریات مختلفی چون روزنامه جام جم، مجله فرهنگ و پژوهش، آژانس عکس سوره و روزنامه آینده نو، مشغول به کار شد. آخرین نمایشگاه‌های انفرادی صدیقی با عنوان‌های «تعطیلات» در گالری راه ابریشم تهران (۱۳۹۳) و «یادآوری» در گالری ShowRoom لندن (۱۳۹۳) برگزار شده است.
بهنام صدیقی در سال ۱۳۹۲ برنده جایزه هنر معاصر ایران از بنیاد MOP شد و از آخرین فعالیت‌های حرفه‌ای او می‌توان به کیوریتوری نمایشگاهی با عنوان «این ما هستیم، نه آنها» با حضور بیست عکاس مستند ایرانی (مهر ماه ۱۳۹۶-گالری آریانا) نام برد. عکس‌های صدیقی بر پایه مستند بوده و ایده‌هایش را از پدیده‌ها و رخدادهای سیاسی ـ اجتماعی پیرامون خود دریافت می‌کند.
بهنام صدیقی دو کتاب با عناوین «اکباتان، غرب تهران» (۱۳۸۸- نشر ماه‌ریز) و «یادآوری» (۱۳۹۳- نشر موتوبوکز) منتشرکرده و آثارش در مجلات معتبر و تخصصی ای چون عکسنامه، حرفه هنرمند، عکس و مجله آنلاین ایتالیایی ویتنس ژورنال و لند اسکیپ استوریز، منتشر شده است.

برای اطلاع از دوره‌های بعدی این ورکشاپ و ثبت‌نام با مدرسه رای‌نو تماس بگیرید.