کارگاه عکاسی، انسان‌های سالِ ۰۱ با بهنام صدیقی

در ۱۰ جلسه
زمان: ۲۷ دی تا ۶ بهمن ۱۴۰۱
کارگاه هر روز به شکل جمعی از ساعت ۱۵ تا ۲۰ برگزار می‌شود و هنرجویان می‌توانند صبح‌ها به شکل فردی و یا با سایر هنرجویان به عکاسی در شهر بپردازند.

پیش‌نیاز ثبت‌نام: ارسال ۵ تا ۱۰ عکس همراه با مشخصات فردی، در قالب فایل PDF با حجم حداکثر ۵ مگابایت.
لوازم مورد نیاز: دفترچه و قلم، دوربین عکاسی و لپ‌تاپ (همراه با نرم‌افزار‌های ویرایش عکس مانند فتوشاپ یا لایت‌روم)

شرح کارگاه:
کیفیت حضور و کنش افراد در فضاهای عمومی در ایران، بسته به زمان و مکان و شرایط با تغییراتی همراه است که می‌توان آنها را در برخی ابعاد دهه به دهه و گاه سال به سال و ماه به ماه جویا شد. چگونگی زندگی فردی و اجتماعی ما در سال ۱۴۰۱ که در ماه‌های پایانی‌اش هستیم، خود شاهد این ماجراست. در این بین، رسانه‌ی عکاسی به عنوان یکی از موثرترین رسانه‌ها در جهت ثبت و بازنمایی شیوه‌ی زیست و عاملیتِ افراد در شهرها، توانایی چشمگیری دارد. عکس‌ها از نگاه‌ها، چهره‌ها، بدن‌ها و رفتارها، نقطه‌ی استقرار ما در ذهن خویشتن را به پرسش می‌کشند و امیدوارانه تکه‌های فراموش‌شده‌ی فرد-جامعه را برای یادآوری خویشتنِ جمعی کنار هم می‌گذارند.
در این کارگاه به شکل مشارکتی و جمعی درباره‌ی تجربه‌ی زیسته‌ی خود در شهر و مسائل و زمینه‌های گوناگونِ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بحث و گفتگو کرده و هر روز به تمرین عکاسی از آدم‌ها، نوشتن درباره‌شان، انتخاب و ویرایش عکس‌های خود می‌پردازیم. در این راستا با نظر به آثار برخی عکاسان پیشرو و معاصر در ژانر پرتره‌نگاریِ مستند، به کمک دوربین عکاسی مواجهه‌ی خلاقانه با آدم‌ها در شهر را تمرین می‌کنیم، با آنها به گفتگو نشسته و تلاش می‌کنیم نسبت خود و آنها را با فراموشی/یادآوری و دیدن/ندیدن جویا شویم، تا ردّ چنین نسبتی را در عکس‌هایمان از «انسان‌های سال ۰۱» جستجو و پیگیری کنیم.
هنرجویان در روز پایانی کارگاه، عکس‌های خود را در قالب اُپِن استودیو در مدرسه رای‌نو، برای علاقمندان به نمایش می‌گذارند. همچنین ارائه عکس‌ها در فضای عمومی شهر به عنوان یک پتانسیل زنده در طول کارگاه پیش‌بینی شده است.

درباره‌ مدرس:
بهنام صدیقی فارغ‌التحصیل عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ به عنوان عکاس مطبوعات در نشریات مختلفی چون روزنامه جام جم، مجله فرهنگ و پژوهش، آژانس عکس سوره و روزنامه آینده نو، مشغول به کار شد. آخرین نمایشگاه‌های انفرادی صدیقی با عنوان‌های «تعطیلات» در گالری راه ابریشم تهران (۱۳۹۳) و «یادآوری» در گالری ShowRoom لندن (۱۳۹۳) برگزار شده است.
بهنام صدیقی در سال ۱۳۹۲ برنده جایزه هنر معاصر ایران از بنیاد MOP شد و از آخرین فعالیت‌های حرفه‌ای او می‌توان به کیوریتوری نمایشگاهی با عنوان «این ما هستیم، نه آنها» با حضور بیست عکاس مستند ایرانی (مهر ماه ۱۳۹۶-گالری آریانا) نام برد. عکس‌های صدیقی بر پایه مستند بوده و ایده‌هایش را از پدیده‌ها و رخدادهای سیاسی ـ اجتماعی پیرامون خود دریافت می‌کند.
بهنام صدیقی دو کتاب با عناوین «اکباتان، غرب تهران» (۱۳۸۸- نشر ماه‌ریز) و «یادآوری» (۱۳۹۳- نشر موتوبوکز) منتشرکرده و آثارش در مجلات معتبر و تخصصی ای چون عکسنامه، حرفه هنرمند، عکس و مجله آنلاین ایتالیایی ویتنس ژورنال و لند اسکیپ استوریز، منتشر شده است.

برای اطلاع از دوره‌های بعدی این ورکشاپ و ثبت‌نام با مدرسه رای‌نو تماس بگیرید.