مراحل تهیه و ثبت تصویر به روش داگروتیپ

صد و هشتاد و چهار سال پیش در چنین روزی در بعد از ظهر روز دوشنبه نوزده اگوست ۱۸۳۹، آکادمی علوم فرانسه، شیوه ثبت تصویرِ عکاسی داگروتیپ که توسط لوئی ژاک مانده داگر (۱۸۵۱-۱۷۸۷) اختراع شده بود را ثبت رسمی کرد و به این ترتیب با خرید امتیاز این اختراع و با اختصاص درآمدی مادام‌العمر به داگر، امکان بهره بردنِ عموم مردم از جادوی عکاسی را فراهم کرد.
استیو ادواردز می‌نویسد: بعد از ثبت اختراع عکاسی توسط آکادمی علوم فرانسه حدود بیست و چهار نفر مدعی ابداع عکاسی پیش از داگر شدند. با توجه به این همه ادعای رقیب، سخن گفتن از ابداع یا کشف عکاسی مبالغه‌آمیز می‌نماید. در واقع ظهور عکاسی مدیون تمام آزمایش‌هایی در باب اتاق‌تاریک و موادحساس به نور بود که از قرن‌ها پیش شروع شده بود و در اوایل قرن نوزدهم توسط افراد متعددی اوج و سرعت گرفته بود.
داگر که خود نقاش بود، به دنبال چند سال تجربه مشترک با نیسفور نیئپس از سال ۱۸۲۹، درست یک سال پس از مرگ ناگهانی وی در اثر سکته، توانست نخستین داگروتیپش را در سال ۱۸۳۷ تولید کند. این عکس نقش بسته بر روی صفحه فلزی، طبیعت بیجانی از مجسمه‌های گچی و اشیاء خرده ریز دیگر بود که کنار پنجره در نور آفتاب قرار داده شده بودند.
داگروتیپ، تصویری عکاسانه بود با سطحی آینه مانند روی ورقه‌ی مسی که نقره اندود شده بود. این عکسی تک‌ نسخه بود و امکان تکثیر نداشت و پس از ظهور، فقط یک تصویر به دست می‌آمد. نگاتیو یا پوزتیو بودنِ این تصویر بستگی به جهت تابش نور در لحظه‌ی دیدن آن داشت. این ورقه‌ی فلزی که در برابر هوا، خراش، اثر انگشت و… بسیار آسیب‌پذیر بود، عمدتا در جعبه‌هایی مخصوص و لایه مخمل نگهداری ‌می‌شد.
در این ویدئو با مراحل تهیه و ثبت تصویر به روش داگروتیپ آشنا می‌شوید.


ترجمه و دوبله: مدرسه عکاسی و سینمایی رای‌نو